Uddannelsesloft
De
afgelopen dagen zijn de Denen opgescrhikt door een regeringsvoorstel
dat vlak voor de zomer aan ieders aandacht was ontsnapt: de
uddannelsesloft,
of wel het onderwijsplafond.
Vanaf januari 2017 mag een Deense jongere geen tweede opleiding meer
volgen. Iemand die een bachelor Deens heeft, mag geen opleiding tot
kleuterleider volgen. Of een bachelor marketing doen.
De
regering vindt dat het toch al royale Deense opleidingsbeleid wel een
beetje minder kan.
En
royaal is het. Vanaf je achttiende heb je hier recht op SU (Statens
Uddannelsesstøtte,
staatsonderwijssteun), je betaalt geen college- of schoolgeld
(behalve als het een privé-opleiding is). Je krijgt een 'knipkaart'
met zeventig maanden gratis onderwijs en levensonderhoud, en je mag
in beperkte mate bijverdienen. Je betaalt hierover belasting, net
als alle andere Deense burgers. De hoogte van je SU hangt af van of
je thuis woont, en hoeveel je ouders verdienen. Je mag ook extra SU
lenen. En je mag zo veel opleidingen doen als je wilt.
Aan dat laatste wil de regering nu een eind maken. Studenten moeten
gewoon aan de gang als ze klaar zijn met hun studie. Je knipkaart
'opmaken', dat kost de staat alleen maar geld.
Studiekeuze als fout gekozen toetje
Studenten zijn zich rotgeschrokken en protesteren luidkeels. Om
meerdere redenen.
Ten eerste kun je je vergissen in je studiekeuze, juist omdát je
verder komt in je studie. Alleen wordt dit voortschrijdend inzicht
niet beloond maar bestraft alsof het een verkeerd gekozen toetje is:
'tóch opeten!' In plaats van studenten de kans te geven om zich
verder te ontwikkelen, moeten ze nu door op de ingeslagen weg – die
eigenlijk een doodlopende weg is. De nieuwe maatregel verleidt
studenten ertoe om de eerste studie niet af te maken, hoewel ze het
wel zouden kunnen.
Ten tweede voelen veel studenten zich onzeker over hun keuze. Veel
potentiële studenten schuiven de keuze dan voor zich uit en beginnen
niet aan een studie. Uitstel = afstel?
Ten derde zijn er studenten die weloverwogen kiezen voor een dubbele
studie, omdat ze het leuk vinden en omdat het hen betere kansen geeft
op de arbeidsmarkt. Voorbeeld: een meisje is nu bijna afgestudeerd
bouwkundig ingenieur, maar eígenlijk wil ze architect worden. Op
aanraden van haar studiebegeleider heeft ze gekozen voor haar eerste
studie. Omdat de wet per 1 januari 2017 wordt geacht in te gaan,
wordt de deur van de architectschool in feite in haar gezicht
dichtgegooid. De overheid bewijst zich daarmee ook nog eens als een
onbetrouwbare partner.
Ten vierde zijn er degenen voor wie de eerste studie een
parkeerstudie is, op weg naar de droomstudie: medicijnen,
tandheelkunde. Dit hangt samen met het Deense toelatingsbeleid. Het
doorsnee-cijfer van je eindexamen bepaalt of je een opleiding
binnenkomt. Is je cijfer te laag, dan kun je via een omweggetje toch
binnenkomen, en een (voltooide) studie in een aanpalend vak
(biochemie als voorloper voor medicijnen is een bekende) is één van
die omweggetjes.
Ten vijfde vinden zowel studenten als onderwijsorganisaties dat de
snelle invoering van de wet maakt dat de wet in feite met
terugwerkende kracht wordt ingevoerd. Studenten die gekozen hebben
voor een bepaalde studieweg zouden onder de huidige omstandigheden
wellicht hebben gekozen voor iets anders. Met andere woorden: tijdens
het spel de spelregels veranderen is niet netjes. Zei ik al iets over
onbetrouwbare partners?
En ten zesde is het volgen van een tweede opleiding zelfs niet
mogelijk als je er zelf voor wil betalen en wilt afzien van SU. Een
journaliste die het roer wilde omgooien en vroedvrouw of verpleegster
wilde worden, stuitte op deze onmogelijkheid. Investeren in jezelf
mag dus blijkbaar ook niet.
De liberale oplossing: betaal zelf?
Het lijkt erop dat dit laatste bezwaar tegen de wet wordt weggenomen
– niet onlogisch in een liberaal kabinet waar vrijheid en
voor-wat-hoort-wat vooropstaan.
Maar
verder hebben de politici die de meerderheid vormen achter dit
wetsvoorstel (de
huidige conservatieve minderheidsregering, met steun van
sociaaldemocraten en de populistische partij Dansk Folkeparti) er
geen problemen mee. Een beetje rondshoppen in opleidingen, dat moet
maar afgelopen zijn. Verder zijn niet alle tweede opleidingen
uitgesloten: je mag geen tweede bachelor doen, of een 'lagere'
opleiding volgen maar je mag wel een master doen. Een fiscalist mag
geen
kleuterleider worden, maar metselaar mag wel doorleren voor
ingenieur.
Je mag ook een tweede bachelor doen als de arbeidsmarkt behoefte
heeft aan afgestudeerden in een bepaalde studierichting. Elke twee
jaar wordt een uitzonderingenlijst gemaakt (het wetsvoorstel vermeldt
achttien opleidingen).
Als je door ziekte niet kunt doorgaan op de ingeslagen weg, mag je
ook veranderen.
Verder zijn er veel deeltijd- en privéopleidingen die van deze
maatregel zijn uitgesloten.
Minachting voor kennis
Maar
of de snelle invoering van de wet wordt uitgesteld, en in plaats
daarvan een overgangsregeling komt, is nog maar de vraag.
Het
'onderwijsplafond'
moet een besparing opleveren van 425 miljoen kronen (een dikke dertig
miljoen euro) die grotendeels, zoals een meerderheid in het Deense
parlement heeft afgesproken, gaat worden gebruikt om de onlangs
verlaagde WWV-uitkeringen weer te verhogen. Een klein deel van de
besparing gaat terug naar het voortgezet onderwijs zelf, in de vorm
van geld voor betere studiekeuzebegeleiding.
Ik
vind dit om meerdere redenen onbegrijpelijk.
'Uddannelsessnobberi', of wel onderwijssnobs: hogere opleiding mag wel, lagere opleiding mag
niet. Welke boodschap breng je dan over aan de rest van de
maatschappij? Dat sommige soorten onderwijs meer waard zijn dan
andere?
Ja, het is een luxe om zonder 'gebruikersbetaling', op kosten van de
belastingbetaler, een opleiding te kunnen doen, en het is een nog
grotere luxe om er een tweede opleiding bij te kunnen volgen.
Maar het is ook dom en kapitaalvernietiging om studenten, die inzien
dat ze op het verkeerde pad zitten, niet de kans te geven om terug te
keren op hun schreden. Tussen je achttiende en vijfentwintigste
gebeurt heel veel. Als je mensen dan niet de kans geeft om de
'verkeerde' studie netjes af te maken en met enige snelheid (want
vrijstellingen) door de tweede opleiding te schieten, ontken je de
werkelijkheid.
Dat
het ook niet mogelijk is om na enige tijd alsnog die tweede opleiding
te gaan doen, is eveneens een ontkenning van het feit dat mensen (en
hun omstandigheden!) veranderen. De meeste mensen zijn geen 'one
trick ponies', beestjes die maar één kunstje kunnen.
Het is ook minachting voor kennis, voor hoe je die verwerft en hoe
die, in zekere zin, soms ook problemen schept.
Het is minachting voor het feit dat in veel banen en bedrijven juist
de combinatie van kennis (en vaak ook opleiding) waardevol is.
It's the economy, stupid
Van deze bezuiniging (bovenop de andere bezuinigingen in het
onderwijs: per jaar moet er 2% af, kaasschaafsgewijs, de komende vier
jaar) gaat het leeuwendeel dus naar uitkeringen voor recent werkloos
geraakte, oudere mensen. Het electoraat van zowel de
sociaaldemocraten als DF. Dat geld pak je dus weg bij jongeren, bij
onderwijs – kortom bij degenen die de komende jaren moeten werken
om al die belastingcenten op te brengen.
Terwijl
dit financiële probleem (met een hoop andere) gewoon opgelost zou
kunnen worden als de Deense belastingdienst zou innen wat er
uitstaat, en bedrijven en grootverdieners zouden betalen wat ze
wettelijk moeten.
Om
nog maar te zwijgen van de deplorabele toestanden binnen de
belastingdienst zelf. Vorige week kwam aan het licht dat de staat
miljarden aan kronen misloopt vanwege een BTW-truukje, waarvoor de
belastingdienst helaas geen tijd heeft om dat tot op de bodem uit te
zoeken. De Deense Algemene Rekenkamer
spreekt er schande van.
En
de regering weet niets beters te bedenken dan onderwijsmogelijkheden
te verminderen om wat miljoenen te scoren
voor hun politieke klanten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten